torsdag 22 december 2011

Salanders bästa julhälsning

På förekommen anledning av verkets julklapp till sina anställda (en filt) ger han oss den moderna klassikern "Var nöjd med allt som verket ger".

Var nöjd med
Allt som verket ger
Och allt det som du kring dig ser
Glöm bort blanketter, skatter och besvär!
Var glad och nöjd
För vet du vad
En julklapp gör ju ingen glad
Var nöjd med livet som vi lever här

Varthän jag än strävar
Varthän jag än går
Står verkets bojor
Kring mina lår
Jag rättar din deklaration
För skatter är ju min passion
Och vill du av tillägg få skatten full
Så ge en klapp till utländsk barnakull
Och kanske – Avsäga din present..!
"Ge bort min julklapp?"
Det är världens grej,
kittlar dödsskönt i samvetet!
"Skattebetalare, se upp!"

Var nöjd med allt du ser och allt som livet ger
"Men skatten då?"
Allt livet ger...

Var nöjd med
Allt som livet ger
Och allt det som du kring dig ser
Glöm bort blanketter, skatter och besvär!
Var glad och nöjd
För vet du vad
En julklapp gör ju ingen glad
Var nöjd med livet som vi lever här

Om filtar de lockar
Med två sidor på
Se till att du plockar
Dom utan besvär
Vill du ge klappar av bästa klass
så köp av fogden ett jättelass
av filtar som i konkurs tagits in
Och ligger och väntar i ett magasin
Hoppas att du har förstååått?
"O, ja. Tack Hansson!"

"Oj, oj... Så utomordentligt fånigt..."
Kom an Riksrevisionen, det svänger ju!

Var nöjd med livet som vi alla lever här
"Med blanketter och flärd!"
Vi lever här

Inga kommentarer: