onsdag 24 augusti 2011

Göteborg byter plats med Stockholm?

SL och Stockholms stads tjänstemän har färdigställt en gemensam strategi för kollektivtrafiken i Stockholm fram till år 2030. En del av planen inbegriper att ersätta de så kallade blå bussarna, stomlinjerna, med spårvagn. Detta har väckt konspirationsteoretikerna på nätet. Tecknen börjar nu sammanfalla för en av de mer utstuderade konspirationsteorierna - den att någon eller några, kanske staten och näringslivet, planerar att byta plats på Stockholm och Göteborg. Allt i ett försök att förblinda massorna medan NWO kan införas.

Blott en simpel tjänsteman har funnit sig nödgad att studera situationen närmare.

Det här med att byta plats på städer är inte en särskilt gammal företeelse. Fenomenet uppmärksammades på allvar först för ett tiotal år sedan då Göteborg och Malmö bytte plats.
Det senaste, mycket uppmärksammade, fallet är Kiruna. Kommunfullmäktige hade i flera år desperat försökt hitta en stad - vilken som helst - som var villig att byta plats med Kiruna. När det stod klart att inte ens invånarna i Säffle var beredda att skriva under på ett sådant byte tog dock fullmäktige saker i egna händer och flyttade istället den befintliga staden några kilometer åt nordväst.

Vad finns det då för tecken på att ett byte mellan Göteborg och Stockholm är stundande? Vi har här koncentrerat oss på tre punkter: spårvagnarna, nya namn och Marcus Birro.

Spårvagnarna
Göteborg är ju känd för sina spårvagnar. Enligt konspirationsteorin är införandet av spårvagnar en central del i planen att göteborgisera Stockholm. Den självklara invändningen är förstås att en stor del av Sveriges städer för 60 år sedan var spårvagnsstäder utan att de för den delen var Göteborg. Norrköping är fortfarande en spårvagnsstad, och även Stockholm i sig har ju bevarat en stump spårvväg från Norrmalmstorg ut till Djurgården. Det går dock att vända på detta argument. Kan det inte vara så att Norrköping och Djurgården snarare redan är en del av Göteborg? I förlängningen skulle ett sådant argument innebära att en stor del av Sveriges städer för 60 år sedan var Göteborg.

Nya namn
Göteborgshumorn kännetecknas bl.a. av ordvitsar och -lekar. Det finns i denna anda en tradition av att ge olika byggnader underhållande smeknamn. I Stockholm har på senare tid en del restauranger med närmast göteborgskt vitsiga namn dykt upp, som t.ex. kedjan Därmedpasta och Mamas and Tapas. Det kanske främsta tecknet är dock restaurang Göteborg. Från den sistnämnda restaurangens hemsida saxar vi följande: "Precis som i Göteborg kan du ta dig hit med båt eller spårvagn. Och visst är stämningen go. Minst sagt." Minst sagt sa Bull. Vi ringde restaurangen i fråga på deras 031-nummer och frågade rakt ut om de möjligen är sambandscentral inför det stundande stadsbytet. Jag förstår inte riktigt vad du menar, vill du boka bord eller, var svaret. Minst sagt. Ett annat tecken är förstås namnet på den nya stadsdelen som byggs över det överdäckade Norra stationsområdet i Stockholm. Hagastaden. Har vi hört det förut?

Visa större karta

Marcus Birro
Som redovisats ovan är Norrköping den enda staden i Sverige jämte Göteborg där kollektivtrafiken till stor del är uppbyggd kring spårvagnen. Det är också den enda staden jämte Göteborg som har tagit emot Marcus Birro. Det kan förvisso vara så att Norrköping de facto redan är Göteborg, men det stärker egentligen bara tesen att den dagen Marcus Birro flyttar till Stockholm, det är också dagen då Feskekôrka byter plats med kungliga slottet.

Slutsats
Det figurerar mången tokig konspirationsteori ute på nätet. Just denna kan dock vara värd att fortsatt hålla ögonen på. I dagsläget går den inte med säkerhet att vederlägga.

1 kommentar:

Pajo sa...

Vi anländer strax till Göteborgs central, med anledning av att göteborgare ligger 60 år efter resten av landet (Peking undantaget) vi vill be alla att vara vänliga och ställa klockorna 60 år tillbaka i tiden. Vi på SJ vill också tacka för att ni rest med oss.